Oleh: Muhammad Syukri Rosli
http://hakim.org.my/blog/?p=308#more-308
Kompleks Madrasah Mustansiriyyah yang dikatakan
menyamai Kompleks Madrasah Nizamiyyah
menyamai Kompleks Madrasah Nizamiyyah
Disediakan oleh Muhammad Syukri Rosli
Pada 26 April 2012 yang lalu, Himpunan Keilmuan Muslim (HAKIM) telah
menganjurkan wacana bersiri yang bertajuk Niẓām al-Mulk dan Madrasah
Niẓāmiyyah, bertempat di Pejabat Media HAKIM, Seksyen 15 Bandar Baru
Bangi. Wacana pertama dalam siri wacana intelektual ini telah
disampaikan oleh Ustaz Asyraf Isyraqi, Felo HAKIM.
“Niẓām al-Mulk masih kurang dikenali oleh masyarakat, tetapi beliau
telah membawa pembaharuan besar dalam sejarah,” kata Ustaz Asyraf,
semasa memulakan pembentangannya. Beliau menjelaskan bahawa beliau
memilih judul ini dalam kajian kedoktorannya kerana meyakini bahawa
Niẓām al-Mulk bertanggungjawab membangunkan Madrasah Niẓāmiyyah, sebuah
madrasah sistematik yang pertama dalam sejarah Islam.
Mengenali Diri Niẓām al-Mulk
Kehidupan Niẓām al-Mulk dilatari dengan pelbagai kisah. “Niẓām”
adalah gelaran yang diberikan kepada al-Ḥasan ibn ‘Alī ibn Isḥaq, yang
juga dikenali sebagai Abū ‘Alī atau al-Ṭusī. Niẓām al-Mulk dilahirkan di
Ṭus (sebuah kota yang berdekatan dengan Naisapur) pada 1018 M. Beliau
berasal daripada daripada keluarga yang sederhana, di mana bapanya
adalah seorang dihqan (pengutip cukai tanah kerajaan Kesultanan Ghaznawi dan Saljuq), manakalah ibunya telah meninggal semasa beliau kecil.
Beliau membesar bersama ayahnya dan kehidupanya tidak semewah
kanak-kanak lain. Keluarganya berhadapa dengan pergolakan politik – pada
waktu itu sedang berlaku pertukaran kuasa daripada kesultanan Ghaznawi
kepada kesultanan Seljuk. Apabila ayahnya meninggal dunia, Niẓām al-Mulk
tidak mewarisi apa-apa pun hartanya.
Latar Pendidikan Niẓām al-Mulk
Pendidikan Niẓām al-Mulk bermula dari rumah dan apabila berumur 11
tahun, beliau belajar daripada ‘Abd al-Ṣamad al-Fanduhī dan kemudian
dengan Ḥibatullāh al-Naisaburī, kedua-duanya adalah ilmuwan mazhab
Shafi‘ī. Beliau kemudian meneruskan pengajiannya di Bukhara, di mana
dalam perjalanan ke sana, beliau bertemu dengan ilmuwan Ṣufī, Abū Sa‘īd
Abu al-Khayr. Beliau juga mempelajari ḥadīth dari sejumlah ilmuwan
Hadis. Semasa menjawat jawatan perdana menteri kesultanan Seljuk, beliau
mendampingi ilmuwan-ilmuwan seperti Imam al-Haramayn al-Juwainī, Imam
Abu Ishaq al-Shirazi, dan Imam al-Ghazālī. Sungguhpun dilaporkan beliau
mengambil hadith ḥadīth daripada ilmuwan shī‘ah, namun beliau tidak
boleh dinisbahkan kepada aliran shī‘ah kerana secara mutawatir, beliau
dinisbahkan oleh pelbagai catatan-catatan ilmuwan dan sejarah sebagai
beraliran Asha‘irah dan bermazhab Shafi‘ī.
Ketokohan Niẓām al-Mulk
Beliau merupakan seorang tokoh kepimpinan dan keilmuan. Dikhabarkan
bahawa beliau pernah mengajar ḥadīth-ḥadīth Nabi di Jāmi‘ al-Maḥdi dan
di Madrasah Niẓāmiyyah. Antara karya yang terkenal beliau, Siyasat Nameh
yang dikarang dalam bahasa Parsi –bermaksud buku tentang panduan
pemerintahan. Dalam karyanya ini, beliau membandingkan dan cuba
menggabungkan tradisi-tradisi kepimpinan dan pemerintahan yang terdapat
dalam dua ketamadunan besar – Islam dan Parsi. Kitabnya ini telah
dipilih oleh khalifah sebagai panduan untuk pentadbiran negara. Imam
al-Ghazālī, yang mengarang kitab Naṣiḥat’ul-Muluk, dilihat seolah-olah mengambil Siyasat Nameh sebagai model pengarangannya.
Niẓām al-Mulk merupakan seorang yang sangat taat dan berpegang kuat kepada agama. Di dalam al-Kamil fī al-Tarikh,
beliau diceritakan begitu menjaga ibadah solat, puasa Isnin dan Khamis
dan sangat bimbangkan azab akhirat. Beliau juga pernah dipetik berkata,
“Alangkah baiknya aku ada sebuah masjid dan menghabiskan umurku di sana
untuk beribadah.” Beliau juga merupakan seorang yang sangat pemaaf.
Semasa beliau ditikam di pinggang oleh pembunuhnya, beliau sempat
berpesan kepada pengawalnya supaya tidak membunuh pembunuh itu – kerana
beliau telah memaafkannya. Beliau juga ada mengutuskan surat-surat
kepada anak-anaknya dan berpesan supaya mereka menjaga solat, puasa,
menjaga akhlak, menuntut ilmu dan belajar bahasa Arab.
Sebagai seorang pemerintah, beliau juga akrab dengan ulama’. Beliau
sering menganjurkan majlis yang menghimpunkan para ulama. Niẓām al-Mulk
amat sedar martabatnya berbanding ulama’ dan beliau merendahkan dirinya
di dalam majlis ilmu. Diceritakan bahawa beliau telah mempersilakan para
ulama’ untuk menduduki tempat yang lebih tinggi dan menunggu guru yang
mengajar dalam sesuatu majlis untuk duduk, sebelum beliau sendiri duduk.
Pernah satu ketika, pegawainya menzahirkan kebimbangan kerana beliau
kelihatan terlalu sibuk menganjurkan majlis ilmu. Namun, Niẓām al-Mulk
menjawab bahawa, “Ilmu dan ulama’ itu adalah tiang kepada sebuah negara,
jika tiang tidak kuat, maka runtuhlah agama itu.” Beliau juga dikatakan
suka mendengar nasihat ulama’. Apabila beliau bertemu dengan Abu
Abdullah Ismail al-Ansari al-Harawī untuk meminta nasihat, beliau
dikhabarkan menangis ketika mendengar nasihat itu.
Kisah Tiga Orang Sahabat
Dikisahkan bahawa beliau bertemu dan bersahabat dengan Ḥassan
al-Sabbah, seorang ketua gerakan Baṭiniyyah, dan ‘Umar al-Khayyam,
seorang ahli astronomi dan penyair yang terkenal ketika mereka bertiga
belajar bersama Hibat Allah al-Naysaburi. Telah diceritakan bahawa
mereka bertiga mengikat perjanjian agar sesiapa di kalangan mereka
bertiga yang berada di puncak kejayaan perlu membantu dua orang lagi
rakannnya untuk mendapat kedudukan yang sama. Akhirnya, Niẓām al-Mulk
mengecapi kejayaan tertinggi berbanding yang lain. Niẓām al-Mulk
membantu ‘Umar al-Khayyam dengan melantiknya sebagai ahli astronomi
negara dan bertanggungjawab terhadap balai cerap Malik Shah serta
mengusahakan Sistem Kalendar Jalali. Niẓām al-Mulk juga membantu Hasan
al-Sabbah untuk menjadi pegawai dalam kerajaan Sultan Malik Shah,
malangnya Ḥassan al-Sabbah banyak mengkhianati tanggungjawab yang diberi
sehingga akhirnya dibuang dan Hassan juga bertanggungjawab terhadap
pembunuhan Niẓām al-Mulk.
Keterbukaan Fikiran Niẓām al-Mulk
Niẓām al-Mulk adalah seorang pemimpin yang berfikiran terbuka. Pada
suatu ketika, telah berlaku pertelingkahan besar di antara pengikut
mazhab Shafi‘ī dan pengikut mazhab Ḥanbalī, sehingga menyebabkan
pertumpahan darah. Niẓām al-Mulk telah meminta salah seorang ulama’
bermazhab Shafi‘ī untuk tidak terlalu emosional dengan pihak yang
bertentangan. Sungguhpun Niẓām al-Mulk sendiri bermazhab Shafi‘ī, namun
beliau menegur dengan adil kedua-dua belah pihak.
Sebagai seorang perdana menteri kesultanan Seljuk, beliau amat
menekankan bahawa untuk bersatu itu lebih baik daripada berlaku
perpecahan. Tekad beliau membangunkan Madrasah Niẓāmiyyah adalah untuk
bergerak ke arah kesatuan dan mengelakkan perpecahan dalam rakyat.
Selain itu, beliau juga amat menitikberatkan kestabilan di dalam negara.
Niẓām al-Mulk juga tidak menghalang kepelbagaian aliran pemikiran di
dalam negara – namun ia tidak dilarang selagi mana ia tidak menyebabkan
terjadinya huru-hara. Misalnya, beliau tidak menghalang kewujudan
pelbagai madrasah bagi aliran-aliran yang lain di samping Madrasah
Niẓāmiyyah yang khusus untuk aliran Ashairah dan mazhab Shafii. Akan
tetapi, aliran Baṭiniyyah telah ditentang habis-habisan kerana ia lebih
bersifat subversif dan mahu menumbangkan kesultanan Seljuk untuk
mengambil alih pemerintahan.
Latar Politik Semasa Pemerintahan Niẓām al-Mulk
Kekhalifahan ‘Abbasiyyah telah melalui pelbagai fasa kerana ia
dipengaruhi oleh wakil-wakil khalifah yang digelar sulṭān. Pada suatu
ketika, tentera-tentera berbangsa Turki telah mengawal negara. Kemudian,
ia dituruti oleh Kesulṭānan Buwayh, iaitu sulṭān-sulṭān keluarga Buwayh
yang telah menjadikan khalifah sebagai boneka – yakni menjadikan
baginda hanya sebagai simbol negara Islam dan kekuasaannya terhad dalam
urusan-urusan keagamaan. Kesulṭānan Buwayh ini bermazhab Shi‘āh dan pada
masa pemerintahannya, mereka telah mengambil kesempatan untuk
membangunkan aliran Shi‘āh.
Setelah itu, Kesulṭanan Seljuk pula menggambil alih posisi sulṭān
untuk khalifah ‘Abbasiyyah. Sulṭān-sulṭān Seljuk berasal daripada
keturunan Turkiman. Mereka mengembalikan kehormatan kepada khalifah.
Keturunan mereka baru sahaja memeluk Islām dan bermazhab Ḥanafī. Pada
waktu mereka jugalah, hubungan antara khalifah dan sulṭān menjadi lebih
baik.
Niẓām al-Mulk menjadi perdana menteri kepada dua orang sulṭān Seljuk,
iaitu Alp Arsalan dan anak baginda, Mālik Shah I. Sebelum Arp Arsalan
meninggal dunia, beliau telah berwasiat kepada Niẓām al-Mulk untuk
menjadi perdana menteri untuk pewarisnya yang pada waktu itu masih
berumur 18 tahun.
Latar Aliran Islam Semasa Pemerintahan Niẓām al-Mulk
Sebelum pemerintahan Niẓām al-Mulk, telah berlaku begitu
banyak pertembungan aliran. Misalnya, aliran Ahl al-Sunnah wa al-Jamā‘ah
bertembung dengan aliran Shi‘āh, Mu’tazilah dan Asha‘īrah, Ḥanābilah
dan Asha‘īrah, dan Mu’tazilah serta Ḥanābilah. Bilamana Niẓām al-Mulk
mengambil alih pemerintahan, beliau telah berjaya mengurangkan
pertembungan. Diceritakan pada waktu beliau, ulama’-ulama’ Asha‘īrah,
Mu’tazilah dan Ḥanābilah boleh berjenaka antara satu sama lain di dalam
sebuah majlis.
Niẓām al-Mulk juga bertanggungjawab mengambalikan kedudukan
Asha‘īrah, setelah dipinggirkan oleh pemerintah sebelum ini yang
bermazhab Mu’tazilah – yang telah melakukan penghinaan dan pengusiran
ulama’-ulama’ Asha‘īrah. Niẓām al-Mulk telah memanggil semula semua
ulama’-ulama’ Asha‘īrah dan menempatkan mereka di Madrasah Niẓāmiyyah.
Karya Niẓām al-Mulk
Dinisbahkan kepada beliau tiga karya iaitu Siyasat Nameh, Waṣaya (autobiografi), dan Safar Nameh (kitab pengembaraan beliau, dan kini telah hilang).
Kematian Niẓām al-Mulk
Setelah hampir 30 tahun memegang jawatan perdana menteri, Niẓām
al-Mulk telah dibunuh oleh seorang pemuda Baṭiniyyah. Beliau merupakan
mangsa pertama pembunuhan yang dilakukan oleh pergerakan ini. Ini
berpunca daripada seorang sahabatnya, Ḥasan al-Sabbah yang telah
diturunkan jawatan oleh sulṭān, lalu mengkhianati Niẓām al-Mulk – yang
mengetahui banyak perihal dirinya. Ḥasan al-Sabbah merupakan seorang
yang mampu membentuk pengikut yang fanatik, sehingga dikisahkan bahawa
pengikutnya sanggup terjun gaung dan mati atas arahan beliau.
Institusi Pendidikan Sebelum Madrasah Niẓāmiyyah
Madrasah Niẓāmiyyah merupakan madrasah pertama dalam dunia Islam. Ini
disebabkan oleh madrasah Niẓāmiyyah merupakan institusi pendidikan yang
pertama dinaungi oleh pemerintah dan mempunyai sistem yang formal.
Sebelum itu, terdapat institusi-institusi pendidikan yang juga dinamakan
madrasah, tetapi ia bersifat persendirian dan diuruskan oleh guru
utamanya. Selain itu, terdapat juga Salun Adabiyyat (Salun
Kesusasteraan) yang merupakan majlis ilmu golongan elit yang terdiri
daripada pembesar dan ulama. Terdapat juga kedai-kedai buku dan kitab.
Selain itu, kawasan pedalaman juga merupakan institusi pendidikan –
kerana para ilmuan mengembara ke kawasan pedalaman untuk memperbaiki
bahasa ‘Arab dengan berjumpa dengan orang-orang kampung.
Tujuan Penubuhan Madrasah Niẓāmiyyah
Terdapat lima tujuan penubuhan Madrasah Niẓāmiyyah. Pertama, ia
adalah untuk menjadi tempat mengumpulkan para ilmuan dan penuntut ilmu.
kedua, untuk menyediakan penjawat awam yang berkualiti kepada negara,
seperti jawatan Ḥakim, Qaḍī, penyair atau sasterawan. Ketiga,
mengembalikan dan mempertahankan aliran Asha‘īrah. Keempat memastikan
kestabilan pemerintahan dan keamanan negara. Kelima, mewujudkan
kesejahteraan dan kesatuan umat Islam.
Ciri-ciri Pengurusan Madrasah Niẓāmiyyah
Madrasah Niẓāmiyyah ditadbir oleh pengurusannya sendiri.
Dari segi pentadbiran, Madrasah Niẓāmiyyah diketuai oleh Walī atau Naẓir
yang bertindak sebagai pemantau. Mutawallī pula adalah ulama’ utama dan
menguruskan madrasah. Imām pula menguruskan masjid, dan Khazīn pula
merupakan pustakawan yang dilantik daripada ilmuan yang mahir dalam
bahasa ‘Arab. Ilmuan yang mahir dalam bahasa ‘Arab ini mempunyai
kebolehan dalam memahami isi kandungan kitab dan mengenal pasti intipati
karya untuk menjadi rujukan ilmuan. Madrasah Niẓāmiyyah juga mempunyai
Mustakhdamīn, iaitu pekerja-pekerja am.
Ilmuan di Madrasah Niẓāmiyyah
Dari sudut keilmuan, Madrasah Niẓāmiyyah diketuai oleh seorang guru
utama, yang digelah Mudarris. Beliau dibantu oleh Nā’ib Mudarris.
Terdapat guru al-Qur’an yang bergelar Muqri’ dan guru Ḥadīth yang
dipanggil Muḥaddīth, juga guru Bahasa Arab yang disebut Nahwi. Selain
itu, terdapat jawatan Mu’īd yang merupakan pembantu kepada guru utama
dan mereka terdiri daripada murid yang berjaya mencapai tahap saḥīh.
Misalnya, Imām al-Ghazālī belajar di Madrasah Niẓāmiyyah di Naisapur dan
menjadi Mu’īd kepada Imam Haramayn al-Juwaynī yang merupakan Mudarris
di madrasah tersebut.
Dalam peringkat penuntut pula, mereka dibahagikan mengikut penguasaan
terhadap ilmu. Terdapat penuntut ilmu di peringkat mubtadīn (rendah),
mutawassitīn (pertengahan), dan muntahīn (tinggi). Penuntut ilmu di
Madrasah Niẓāmiyyah dipanggil dengan gelaran faqih.
Pemilihan Ilmuan
Niẓām al-Mulk sendiri memilih dan meninjau ilmuan yang layak
menerajui Madrasah Niẓāmiyyah. Diceritakan bahawa beliau sendiri
mendengar pengajaran ilmu daripada Imām al-Ghazālī sebelum membawanya ke
majlis khas di istana untuk menerima watikah pelantikan. Di sini, guru
utama akan dikurniakan watikah pelantikan yang merupakan amanat dan
penjelasan tugas sebagai guru utama. Khalifah akan memakaikannya dengan
jubah akademik yang berwarna biru gelap dan dipakaikan dengan topi yang
berbentuk songkok hitam. Kemudian, guru utama tersebut akan memberi
syarahan perdana sempena pelantikannya sebelum diakhiri dengan jamuan
ringan. Terdapat juga kes di mana seseorang guru utama itu dipecat
kerana didapati menyeleweng harta madrasah dan jubah akademiknya telah
diambil semula oleh pengurus madrasah.
Bidang Keilmuan di Madrasah Niẓāmiyyah
Terdapat lima bidang ilmu yang utama di Madrasah Niẓāmiyyah iaitu al-Quran, hadis, kalam, fiqh, dan bahasa Arab.
Bangunan Madrasah Niẓāmiyyah dan Rangkaian Niẓāmiyyah
Madrasah Niẓāmiyyah seumpama sebuah kompleks yang mempunyai dewan
pengajian, kediaman pengurus dan ilmuan dan asrama penuntut ilmu.
Terdapat juga masjid, perpustakaan, bilik untuk ilmuan, bilik untuk
rehat, bilik memasak dan bilik peralatan. Di Madrasah Niẓāmiyyah juga
ada pusat kesihatan dan pasar. Madrasah Niẓāmiyyah terletak di kawasan
tumpuan masyarakat seperti berdekatan dengan istana, pasar harian, dan
sebagainya.
Selain di Baghdad, terdapat rangkaian Madrasah Niẓāmiyyah di
tempat-tempat lain seperti di Naisabur, Balkh, Isfahan, Herat, Marw,
Amul Tabaristan, Basrah, ‘Askar Makram dan Mawsil. Di Isfahan,
dikhabarkan bahawa ia merupakan madrasah yang paling cantik dan terletak
bersebelahan dengan Masjid Jami‘ Isfahan.
Kemudahan dan Kemahsyuran Madrasah Niẓāmiyyah
Madrasah Niẓāmiyyah didanai oleh sumber waqf. Para pelajarnya diberi
jumlah wang yang khusus dan ilmuannya disediakan dengan gaji yang
khusus. Dikisahkan bahawa ulama’-ulama’ pada zaman itu berkeinginan
untuk dilantik mengajar di sana. Apabila ilmuan menjawat jawatan di
Madrasah Niẓāmiyyah, kedudukan mereka akan naik dan dihormati oleh
khalifah. Dinyatakan bahawa ada ulama’ yang sanggup menukar mazhab
semata-mata mahu dilantik ke Madrasah Niẓāmiyyah.
Madrasah Niẓāmiyyah juga berjaya menarik penuntut dari jauh, seperti
Ibn Tumart yang berasal dari Maghribi. Madrasah Niẓāmiyyah juga berjaya
melahirkan ilmuan-ilmuan besar Islām seperti Abu Hamid al-Ghazālī
(Pengarang Ihya’ Ulum al-Din), Abu Sa‘d al-Sam‘ani (Pengarang al-Ansab),
dan al-Fairuzabadi (Pengarang al-Qamus al-Muhit). Sekurang-kurangnya
terdapat lebih dari 250 nama ilmuwan yang berkait dengan institusi ini
sama ada sebagai guru, pelajar, mahupun pengurus.
Setelah beberapa lama, telah muncul Madrasah Mustansiriyyah yang
menyaingi kemahsyuran Madrasah Niẓāmiyyah. Madrasah Mustansiriyyah
menawarkan lebih banyak cabang ilmu yang agak menenggelamkan Madrasah
Niẓāmiyyah. Namun, pada masa yang sama, Madrasah Niẓāmiyyah masih kekal
sebagai pusat keilmuan yang menjadi tumpuan dunia Islam dan kewujudannya
didapati berlangsungan sehingga kurun ke-9 H. Madrasah Niẓāmiyyah boleh
dilihat sebagai model rujukan kepada pembangunan madrasah di dunia
Islam seperti Madrasah Mustansiriyyah, Madrasah Nuriyyah al-Kubra,
Madrasah Nasiriyyah, dan lain-lain. Malah boleh juga dilihat
mempengaruhi pembangunan institusi pendidikan tinggi dalam era
pertengahan dunia Barat seperti Universiti Bologna dan Paris.
Amat bermanfaat dan memudahkan saya untuk membuat kajian tentang ini. Terima kasih.
ReplyDelete