Oleh: Muhammad Syukri Rosli
http://hakim.org.my/blog/?p=335
Oleh Muhammad Syukri Rosli
Antara kelebihan zaman ini adalah kemudahan insan untuk mencapai 
maklumat dan berita. Pun begitu, haruslah diketahui bahawa tidak semua 
maklumat itu berguna atau bermanfaat kepadanya, bahkan boleh 
mendatangkan bahaya makna dirinya.
Walaupun disedari ketulusan niat untuk membetulkan kesalahan yang didasari perintah Allah SWT ‘amar ma‘aruf nahī munkar‘,
 namun di ruang awam sebegini, kelampauan atau ekstremisme dalam 
perbahasan tidak dapat dielakkan. Barangkali ruang awam sebegini tidak 
memerlukan penggunanya berwacana secara ilmiah, maka berlakulah banyak 
andaian-andaian yang tidak dapat dijejak tujuan, maksud atau maudhuk 
sesuatu isu. Kadangkala, terbit sesuatu karya yang layak diragui dan 
disekat penerbitannya, namun disebabkan alasan hak kebebasan bersuara 
dan mengaut keuntungan, ia diberikan tempat untuk menyebarkan kekeliruan
 dan kelampauan dalam kalangan masyarakat. Karya fiksyen sastera atau 
ruang Facebook sebagai misalan, yang digunakan oleh sebahagian besar 
masyarakat, dilihat berperanan menjadi pemangkin gejala ekstremisme ini.
Ekstremisme yang dimaksudkan di sini bermaksud keterlaluan, 
berlebih-lebihan dalam membuat atau memperkatakan sesuatu dan melewati 
batas yang diyakini dijanakan oleh emosi. Lawan kepada ekstremisme 
adalah keadilan, yakni meletakkan sesuatu benar dan betul pada 
tempatnya. Jika dapat dimisalkan, keadilan sesuatu itu umpama sebatang 
anak panah yang tepat mengenai sasarannya. Namun, ekstremisme pula 
adalah anak panah yang sama ada tersasar, tidak sampai atau menembusi 
sasaran yang ditujuinya. Kelompok-kelompok pemikiran yang terbit 
sepanjang peristiwa sejarah Islam dilihat mampu menjelaskan lagi 
renungan ini. Antaranya, golongan literalis-wahabi, mewakili anak panah 
yang tidak sampai ke sasaran; golongan pseudo-sufi; mewakili anak panah 
yang menembusi sasaran dan golongan Ahl Ta‘lim, Liberal dan Modenis 
tersasar daripada sasaran. Dalam tradisi pemikiran Ahl Sunnah wal 
Jamaah, telah dijelaskan secara tuntas bagaimana untuk benar-benar tepat
 mengenai sasaran – sepertimana yang dijelaskan oleh Hujjatu’l-Islām 
Imām al-Ghazālī di dalam kitabnya, al-Qisṭas al-Mustaqīm.
Dalam karya ini, al-Ghazālī merujuk golongan pelampau atau ekstrem 
sebagai kelompok yang mempunyai kepintaran yang tidak sempurna, atau 
meskipun mempunyai kepintaran yang sempurna, mereka mempunyai niat yang 
tidak baik, degil, fanatik atau jumud. Sikap-sikap inilah yang 
menghalang mereka daripada menerima kebenaran. Al-Qisṭas al-Mustaqīm,
 yang diterjemahkan sebagai ‘timbangan yang adil’ memaparkan perdebatan 
beliau dengan salah seorang Ahl Ta‘lim, kelompok yang percaya bahawa 
kefahaman al-Qur’an itu hanya boleh didapati melalui imam yang maksum 
daripada Ahl-Bayt, yang mewakili salah satu golongan yang ekstrem yang 
tersasar daripada ajaran Islam yang sebenar.
Imam al-Ghazālī mendasarkan hujahnya kepada ayat al-Qur’an, surah al-Ḥadīd ayat 25 yang bermaksud:
Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan 
membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata, dan Kami telah 
menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi 
Mizan (neraca keadilan), supaya manusia dapat menjalankan keadilan dan 
kami telah menciptakan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang 
handal serta berbagai faedah lagi bagi manusia.
Di dalam kitab ini, al-Ghazālī berhujah bahawa insan itu boleh 
memahami ajaran al-Qur’an, dengan menggunakan neraca yang adil, tanpa 
memerlukan instruksi daripada mana-mana guru yang maksum, selain 
daripada Rasulullah s.a.w.. Ini disebabkan, manusia mempunyai fakulti 
indera dan akal yang bertindak sebagai neraca untuk menimbang kebenaran 
dan keyakinan i‘tikad yang dipegangnya.
Neraca digunakan untuk membandingkan berat sesuatu, sama ada sesuatu 
itu sama berat atau lebih berat. Dengan akal budi yang sedia ada dalam 
diri manusia, sesuatu yang lebih berat secara logiknya akan menyebabkan 
salah satu dulang neraca tenggelam ke bawah. Kemudian, dengan 
menggunakan deria penglihatan, seseorang itu dapat menentukan dulang 
manakah yang tenggelam, atau sama ada kedua-dua dulang neraca itu berada
 pada kedudukan yang sama. Dari situ, dapatlah ditaakul perbandingan 
timbangan dan proses ini tidaklah lagi perlu dirujuk kepada siapa yang 
mencipta neraca itu atau siapa yang mengajar neraca itu untuk 
mengesahkan kebenaran timbangan tersebut. Al-Ghazālī berhujah, istilah 
Mizan (neraca keadilan) yang tersurat di ayat di atas menunjukkan bahawa
 insan tidak memerlukan imam yang maksum untuk menjadi penentu kefahaman
 seseorang demi mengemukakan bukti yang jelas nyata daripada ajaran 
al-Qur’an dan as-Sunnah, selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w..
Al-Ghazālī mengusulkan 5 jenis neraca iaitu neraca Kesetaraan (Equivalence, Categorical Syllogism)
 yang terpecah kepada tiga, iaitu Kesetaraan Terbesar, Kesetaraan 
Pertengahan dan Kesetaraan Terkecil. Seterusnya neraca Beriringan (Concomitance, Conjunctive Conditional Syllogism) dan neraca Berlawanan (Opposition, Disjunction Conditional Syllogism).
Neraca Kesetaraan
Dalam neraca Kesetaraan, al-Ghazālī mengibaratkannya sebagai mencari 
hasil keseimbangan antara dua kenyataan. Dalam neraca Kesetaraan 
Terbesar, al-Ghazālī mengambil contoh peristiwa al-Qur’an, di mana ia 
mengisahkan Nabi Ibrahim alaihisalam berbahas dengan Raja Namrud tentang
 siapakah Tuhan yang sebenarnya. Dalam peristiwa ini, Raja Namrud 
mengakui dirinya Tuhan, namun dibantah oleh Nabi Ibrahim alaihisalam, 
bahawa jika ditimbang dengan neraca – Raja Namrud tidak setara dengan 
sifat Tuhan yang Maha Besar, yakni hanya Tuhan sahaja yang boleh 
menghidupkan atau menamatkan hayat manusia, bahkan Tuhan sahajalah yang 
mampu untuk menerbitkan matahari. Dalam timbangan ini, al-Ghazālī 
menegaskan bahawa sesuatu timbangan yang setara dapat dibuat apabila 
kedua-dua premis itu sampai ke tahap penjelasan yang asasi, sehingga 
tidak timbul lagi keraguan antara keduanya. Daripada dua premis yang 
jelas dan diyakini itu, maka kesimpulan yang benar dapat ditaakul dan 
dipakai. Neraca Kesetaraan Terbesar ini, menurut al-Ghazālī, digunakan 
secara meluas dalam menerbitkan ilmu yang ditaakul oleh akal.
Neraca seterusnya adalah neraca Kesetaraan Pertengahan. Dalam 
disiplin ilmu kalam, neraca ini digunakan untuk menafikan pengisbatan 
sifat Allah pada makhluk, mukhalaffatuhu li hawadith. Ia juga 
bersandarkan dalil al-Qur’an dan dipetik daripada peristiwa Nabi Ibrahim
 alaihisalam dalam pencarian baginda akan Tuhan yang Esa. Nabi Ibrahim 
alaihisalam, saat mencari Tuhan yang Esa, baginda menganggap bahawa 
bintang, bulan dan matahari yang besar itu adalah Tuhan. Akan tetapi, 
Nabi Ibrahim merenung bahawa Tuhan bukanlah sesuatu yang terbenam, maka 
baginda mendapat kesimpulan bahawa bintang, bulan dan matahari bukanlah 
Tuhan. Dalam timbangan ini, al-Ghazālī mengatakan bahawa setiap satu 
premis yang menghala ke kesimpulan itu perlulah tepat, supaya apabila 
premis pertama menafikan apa yang tidak dipunyainya, maka menafikannya 
adalah premis kedua. Misalnya, jika A menegaskan bahawa ia tidak 
mempunyai kualiti tertentu, maka dapat disimpulkan dengan tegas bahawa A
 bukan B.
Neraca Kesetaraan Terkecil pula digunakan untuk menimbang kesalahan 
pada sesuatu pernyataan umum. Al-Ghazālī memetik soal jawab Nabi 
Muhammad s.a.w. dengan pemuka Yahudi yang cuba menafikan kenabian 
baginda dan ia dirakamkan oleh Allah SWT di dalam al-Qur’an. Kata pemuka
 Yahudi itu, “Tuhan tidak menurunkan sesuatu pun kepada manusia,” lantas
 dijawab, “Siapakah yang menurunkan Kitab (Taurat) yang dibawa oleh Nabi
 Musa sebagai cahaya dan petunjuk bagi manusia?” Dalam hal ini, 
kenyataan pemuka Yahudi itu disanggah dengan kenyataan lain – bahawa 
Nabi Musa itu adalah manusia dan Nabi Musa itu diturunkan wahyu 
kepadanya. Ini secara langsung membatalkan kebenaran kenyataan pemuka 
Yahudi tersebut. Al-Ghazālī menegaskan, dalam menggunakan neraca ini, 
sesuatu perkara itu, misalnya A, mempunyai kualiti-kualiti tertentu yang
 dapat diwakilkan dengan X dan Y. A benar hanya jika dipadankan dengan X
 dan Y. Jika X sahaja dipadankan dengan A, tanpa Y, maka belum tentu ia 
merujuk pada A. Jadi, dapatlah kita fahami bahawa jika sesuatu perkara 
yang lain, misalnya B – tidak semestinya sama dengan A hanya jika ia 
mempunyai X sahaja.
Neraca Beriringan
Neraca keempat yang diusulkan oleh al-Ghazālī dalam menangani 
ekstremisme adalah neraca Beriringan. Ia adalah neraca yang menimbang 
sesuatu akibat yang menjadi kelaziman daripada sesuatu punca kejadian. 
Misalnya, dalam ayat 21 surah al-Anbiyā’, dirakamkan hujah ke-Esa-an 
Allah SWT bahawa jika alam ini mempunyai dua atau banyak Tuhan, nescaya 
ia akan kacau bilau. Hakikatnya, alam ini berada dalam peraturan dan 
ketenteraman, maka dapatlah disimpulkan bahawa tidak ada dua Tuhan 
(Tuhan itu Maha Esa). Neraca ini dilihat digunakan secara meluas dalam 
disiplin Sains Tabii. Misalnya, dapat dipastikan bahawa akibat ketiadaan
 bintang di langit, adalah berpunca daripada matahari yang telah terbit.
 Pada asasnya, apabila dinafikan akibat atau kelaziman akibat itu, maka 
ia juga menafikan punca sesuatu itu berlaku.
Akan tetapi, dalam sesetengah hal yang lain, akibat berlakunya 
sesuatu tidak boleh ditukarkan tempatnya menjadi punca. Ini disebabkan, 
sesuatu akibat tidak semestinya mengakibatkan punca berlakunya. Dalam 
kes wudhuk dan solat misalnya, dapatlah dipastikan bahawa (1) solat A 
sah kerana ia mengambil wudhuk. Begitu juga (2) solat A tidak sah kerana
 dia tidak mengambil wudhuk. Namun, jika dibalikkan dua kenyataan tadi –
 (i) A berwudhuk, maka solat A sah dan (ii) solat A tidak sah, maka dia 
tidak berwuduk – menjadikan kenyataan itu tidak tepat. Ini dapat 
dijelaskan kerana dalam (i), mungkin terdapat beberapa hal lain yang 
menjadikan solatnya itu sah, seperti kebersihan diri dan menutup aurat, 
yang tidak semestinya berpunca daripada wudhuk semata-mata. Begitu juga 
dalam kenyataan (ii) yang tidak tepat kerana mungkin terdapat 
sebab-sebab lain yang menjadikan solatnya tidak sah seperti makan atau 
ketawa semasa solat. Sehubungan dengan itu, perlulah diperhalusi akan 
sebab-akibat sesuatu perkara, supaya perkaitan antara keduanya dapat 
ditinjau dan diteliti akan perkaitan keduanya.
Neraca Perbezaan
Neraca kelima yang dicadangkan oleh al-Ghazālī adalah neraca 
Perbezaan. Ia bersandarkan dalil dan kaedah hujah Allah SWT yang 
terdapat di dalam al-Qur’an, surah al-Saba’, ayat 23:
Bertanyalah (wahai Muhammad kepada orang-orang musyrik itu): 
“Siapakah yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi?” 
Terangkanlah jawabnya: “Ialah Allah; dan sesungguhnya (tiap-tiap satu 
golongan), sama ada golongan kami ahli tauhid atau golongan kamu ahli 
syirik – (tidak sunyi daripada salah satu dari dua keadaan): Keadaan 
tetapnya di atas hidayah petunjuk atau tenggelamnya dalam kesesatan yang
 jelas nyata.”
Berdasarkan ayat di atas, dapatlah difahami bahawa terdapat dua 
golongan – ahli tauhid dan ahli syirik. Hujah kebenaran Nabi Muhammad 
s.a.w. bermula dengan premis ‘sama ada kami atau kamu berada dalam 
kesesatan yang nyata’, kemudian dituruti dengan ‘kami ahli tauhid’ yakni
 Nabi Muhammad s.a.w. dan pengikutnya tahu bahawa mereka tidak sesat, 
maka dapatlah disimpulkan bahawa ‘ahli syirik’ itu tenggelam dalam 
kesesatan yang jelas nyata.
Logik hujah ini dapat diikuti dengan tamsilan berikut. Katakanlah 
suatu hari, pasukan polis dihubungi dan diadu mengenai seorang pencuri 
berada di dalam sebuah bilik di dalam sebuah rumah. Rumah tersebut pula 
hanya mempunyai dua bilik. Lantas, apabila polis menyerbu salah satu 
bilik tersebut, tidak dikesani pula penjenayah itu berada di tempat 
kejadian. Lalu, dengan timbangan ini, dapatlah dipastikan bahawa pencuri
 itu sudah tentu berada di bilik yang satu lagi.
Al-Ghazālī menegaskan bahawa untuk menggunakan timbangan ini, 
pembahagian antara kedua-dua premis perlulah benar-benar jelas, 
benar-benar terpisah hingga ia benar-benar dapat dibezakan. Kedua-dua 
pembahagian premis itu juga tidak boleh berbaur antara satu sama lain.
Neraca Iblis
Pun begitu, di dalam al-Qisṭas al-Mustaqīm, al-Ghazālī 
menekankan mengenai had penggunaan neraca ini, yakni di dalam bab Neraca
 Iblis. Di dalam al-Qur’an, dicatatkan kisah Iblis yang melawan perintah
 Allah SWT dengan menggunakan kaedah logik, seperti mana terhurai dalam 
penjelasan neraca di atas. Akan tetapi, bagi al-Ghazālī, Iblis pintar 
mengelirukan istilah-istilah yang sama dan bermain dengan definisi yang 
tidak jelas, terutamanya dalam menggunakan neraca Kesetaraan.
Misalnya, dalam kes pencarian Tuhan Yang Esa oleh Nabi Ibrahim, Iblis
 cuba mengelirukan baginda dengan istilah Akbar (Maha Besar) yang 
dipunyai oleh Allah (Yang Maha Besar) dan matahari (yang besar). 
Kesimpulannya dapat dituruti seperti di bawah:
Premis 1: Tuhan itu Akbar (Maha Besar)
Premis 2: Matahari itu akbar (Besar)
—————————————————–
Kesimpulan: Matahari itu Tuhan
Premis 2: Matahari itu akbar (Besar)
—————————————————–
Kesimpulan: Matahari itu Tuhan
Namun, al-Ghazālī menegaskan bahawa sesuatu perkara itu diwakili oleh
 dua sifat, bukan satu sifat itu, diwakili oleh dua perkara. Misalnya, 
dalam hujah di atas, Iblis cuba mewakilkan sifat Akbar Allah SWT dengan 
sifat akbar matahari (na‘uzibillahi min zalik!), sedangkan sedia diketahui bahawa Allah SWT suci daripada mana-mana sifat atau jisim makhluk (Subḥanah Allah wa Ta‘alā). Dalam kes ini juga, Iblis pintar untuk tidak mendefinisikan apa yang dimaksudkan Akbar bagi Allah, dan apa yang akbar bagi matahari – supaya Iblis dapatlah mengelirukan kesimpulan yang akan dipaksakan ke atas Nabi Ibrahim alaihisalam.
Dalam soal jawab Iblis dengan Allah SWT semasa Iblis diperintahkan 
sujud pada Nabi Adam alaihsalam, Iblis berhujah bahawa dirinya dicipta 
daripada api dan api itu lebih baik daripada tanah, jadi dia tidak perlu
 bersujud kepada Adam kerana beranggapan bahawa yang lebih baik itu 
tidak perlu sujud pada benda yang kurang baik. Al-Ghazālī menyenaraikan 4
 hujah untuk memahami falasi yang cuba dimainkan oleh Iblis: 
Hujah 1:
Kita tidak menerima pun Iblis itu lebih baik daripada manusia.
Kita tidak menerima pun Iblis itu lebih baik daripada manusia.
Hujah 2:
Kita tidak menerima bahawa kelebihan sesuatu itu tidak membuatkannya perlu sujud atau tunduk. Ini disebabkan, kelebihan seseorang itu bukannya dinilai ia dari apa asalnya, tetapi sejauh mana ia mengikut perintah Allah SWT.
Kita tidak menerima bahawa kelebihan sesuatu itu tidak membuatkannya perlu sujud atau tunduk. Ini disebabkan, kelebihan seseorang itu bukannya dinilai ia dari apa asalnya, tetapi sejauh mana ia mengikut perintah Allah SWT.
Hujah 3:
Jika Iblis tetap mengatakan dia mempunyai kelebihan, kerana ia mempunyai perkaitan dengan api (yang kononnya lebih baik dari tanah), maka bolehlah kita katakan bahawa kelebihan sesuatu itu tidak dinilai dengan perkaitannya, tetapi kualiti yang dipunyainya. Misalnya, Nabi Ibrahim mempunyai pertalian dengan Azar, bapanya yang kafir, tetapi ia tidak pun menjejaskan kedudukan Nabi Ibrahim sebagai Rasul Allah SWT. Begitu juga dengan anak Nabi Nuh yang mempunyai pertalian dengan bapanya yang merupakan seorang Nabi, tetapi ia tidak pun menjadikannya sebagai seorang yang mulia, bahkan dihukum kufur pula.
Jika Iblis tetap mengatakan dia mempunyai kelebihan, kerana ia mempunyai perkaitan dengan api (yang kononnya lebih baik dari tanah), maka bolehlah kita katakan bahawa kelebihan sesuatu itu tidak dinilai dengan perkaitannya, tetapi kualiti yang dipunyainya. Misalnya, Nabi Ibrahim mempunyai pertalian dengan Azar, bapanya yang kafir, tetapi ia tidak pun menjejaskan kedudukan Nabi Ibrahim sebagai Rasul Allah SWT. Begitu juga dengan anak Nabi Nuh yang mempunyai pertalian dengan bapanya yang merupakan seorang Nabi, tetapi ia tidak pun menjadikannya sebagai seorang yang mulia, bahkan dihukum kufur pula.
Hujah 4:
Jika benar-benar mahu membandingkan antara asal usul bahan ciptaan, maka perlu juga ditinjau kepada hasil dan harga ciptaan itu. Bandingkan dengan kaca dan besi. Sudah tentu bahan yang diperbuat daripada besi lebih tahan dan kuat daripada kaca. Akan tetapi, kaca yang dibentuk dan diukir cantik oleh tukang yang mahir, sudah tentu lebih mahal dan berharga daripada besi.
Jika benar-benar mahu membandingkan antara asal usul bahan ciptaan, maka perlu juga ditinjau kepada hasil dan harga ciptaan itu. Bandingkan dengan kaca dan besi. Sudah tentu bahan yang diperbuat daripada besi lebih tahan dan kuat daripada kaca. Akan tetapi, kaca yang dibentuk dan diukir cantik oleh tukang yang mahir, sudah tentu lebih mahal dan berharga daripada besi.
Imam al-Ghazālī juga mengatakan bahawa kelompok Ahl Ta‘lim ini 
menggunakan neraca Iblis dalam membuat timbangan. Ahl Ta‘lim menyatakan 
bahawa kebenaran itu dipunyai oleh mereka, kerana hanya dengan mengikuti
 ajaran mereka, akan berlakulah kesatuan di bawah seorang guru atau imam
 yang maksum. Namun, sekiranya mengikuti manhaj Ahl Sunnah wal Jama‘ah, 
pakatan ini tidak bersatu dan berpecah-pecah kepada pelbagai mazhab dan 
aliran pemikiran kerana membenarkan ijtihad ulama yang bukan maksum – 
lalu dihukum bathil dan sesat. Akan tetapi, adalah tidak adil untuk 
memecahkan kedua-dua premis itu sedemikian rupa dan membuat deduksi 
daripadanya, kerana terdapat premis yang ketiga yang tidak diperhalusi 
oleh mereka, iaitu kebenaran itu dapat diraih dengan menggunakan ijtihad
 ulama yang bukan maksum dan ajaran satu-satunya guru yang maksum (Nabi 
Muhammad s.a.w.). Bahkan, jika ditinjau hakikat sejarah, golongan Ahl 
Ta‘lim inilah yang terpecah-pecah sedemikian banyak menjadi mazhab 
Shi‘ah Ithna ‘Asyarah (Shi‘ah Imam Dua Belas), Shi‘ah Zaydiyyah, Shi‘ah 
Isma‘iliyyah dan pelampau-pelampau agama yang tidak bersetuju hatta 
sesama imam maksum mereka sekalipun.
Di dalam al-Qisṭas al-Mustaqīm, dicatat jawapan Ahl Ta‘lim 
mengenai perdebatan di atas. Beliau menyatakan bahawa alasannya 
tunduk-patuh pada imam yang maksum kerana beliau adalah dari kalangan 
orang awam yang tidak mampu membuat timbangan dengan neraca yang adil, 
yang dikhuatiri akan menyebabkan kesilapan dan mencetuskan perbalahan. 
Jadi, baginya adalah lebih selamat untuk mengikut imam yang maksum, 
sepertimana yang telah diamalkan oleh ibu bapanya dan pemimpinnya. 
Bahkan, beliau mempersoalkan bagaimana untuk menggunakan neraca ini, 
sedangkan pada masa yang sama terdapat neraca Iblis yang menyesatkan. 
Andai begitu, katanya lagi, Imam al-Ghazālī sahajalah yang memonopoli 
ilmu ini dan hanya kaca matanya sahajalah, kebenaran sesuatu itu dapat 
dinilai. Bahkan, Imam al-Ghazālī juga tidak menonjolkan bukti ajaib, 
karamah atau mukjizat untuk menguatkan lagi kebenaran hujahnya – tidak 
seperti imam maksum yang dipercayainya.
Imam al-Ghazālī berhujah, jika beralasan bahawa kita hanya berada di 
peringkat awam dan hanya perlu mengikut kepercayaan ibu bapa dan 
pemimpin dan tunduk-patuh pada imam yang maksum – maka tiadalah bezanya 
kepercayaan kita dengan kepercayaan orang Yahudi, Kristian dan Majusi. 
Ini disebabkan, dalam diri manusia, Allah SWT telah membekalkan 
kebolehan untuk memahami sesuatu – dengan pancaindera dan akal budi. 
Jika merasakan diri masih belum yakin untuk menggunakan neraca yang adil
 ini, maka perlulah pergi belajar bersungguh-sungguh agar mahir 
menggunakan neraca ini nanti. Imam al-Ghazālī juga berhujah bahawa ilmu 
neraca yang adil ini diwarisi daripada ajaran Anbiya dan dikongsi dengan
 orang lain, meskipun menggunakan istilah yang berbeza. Tentang bukti 
ajaib pula, al-Ghazālī melontarkan perumpamaan, bagaimana kita boleh 
mengenali seseorang itu adalah seorang hafiz al-Qur’an:
- Sama ada orang itu mengakui dirinya hafiz, dengan berhujah bahawa dia boleh membuat silap mata atau ajaib
- Sama ada orang itu mendakwa dirinya belajar dari sekian-sekian guru yang hebat
- Sama ada orang itu membacakan sendiri keseluruhan al-Qur’an di hadapan kita.
Al-Ghazālī juga menegaskan kata-kata Saidina ‘Alī karamallahu wajhah,
 “Kenalilah kebenaran itu berdasarkan apa yang dikatakan, nescaya anda 
mengenali siapa yang mengatakannya.”
Al-Ghazālī juga mencadangkan golongan ekstrem seperti Ahl Ta‘lim ini 
ditangani dengan ‘kelembutan’, yakni tidak bersikap keras atau mudah 
menghukum mereka sebagai sesat dan cuba berbaik-baik dengan mereka. Jika
 terjadi perbahasan, maka perlulah menjaga batas perbahasan itu dengan 
cara yang baik. Berbahas dengan baik bermaksud menerima prinsip-prinsip 
atau kerangka yang sudah dipersetujui oleh lawan, dan dari situ barulah 
boleh berhujah untuk mencari dan mengesahkan kebenaran. Jika mereka 
masih tidak mampu berbahas dengan baik, maka diusulkan agar mereka 
belajar mengenai neraca yang adil ini. Namun, jika mereka tetap 
melampaui batas dan bersikap ekstrem kerana kebodohan dan 
kefanatikannya, wajarlah mereka dikenakan hukuman, seperti mana dapat 
ditafsirkan daripada istilah ‘besi’ daripada ayat yang menjadi dasar 
hujah beliau:
…supaya manusia dapat menjalankan keadilan dan kami telah menciptakan
 besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai 
faedah lagi bagi manusia.
(al-Ḥadid: 25)
Akhir kata, adalah diyakini bahawa dengan menggunakan neraca yang 
adil, yang di dalamnya terkandung dasar keilmuan yang mendalam – 
dapatlah kita menangani gejala ekstremisme yang dilihat berlaku di 
mana-mana. Sesungguhnya, setiap sesuatu itu mempunyai kayu ukur dan 
timbangan yang tersendiri, untuk menentusahkan pendirian, pegangan dan 
tindakan yang benar. Hakikatnya, sunnatullah penciptaan makhluk 
dilingkungi dengan timbangan dan neraca, hatta hingga di Hari Pengadilan
 sekalipun, di mana Allah SWT menggunakan al-Mizan untuk menimbang 
amalan baik dan buruk seseorang, untuk menentukan nasibnya di hari 
akhirat kelak. Hanya dengan ilmu dan neracanya sahajalah emosi yang 
menjadi penyebab ekstremisme dapat ditundukkan dan dikalahkan. 
Wallahu‘alam.
Rujukan al-Qisṭas al-Mustaqīm karya Imam al-Ghazālī adalah 
daripada terjemahan Richard McCarthy, S. J., Library of Classical Arabic
 Literature, Twayne Publisher, 1980. Naskhah tersebut boleh diakses di 
sini: http://ghazali.org/books/jb-4.pdf
 
No comments:
Post a Comment